Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Popis a rozbor jednoho marketingového projektu

14. 01. 2016 15:00:00
Představte si, že teď navštívíte ateliér módního návrháře a juknete mu zvědavě přes rameno, co že se mu to rodí pod rukama. Aha - bermudy, sandálky, hučka na hlavu - zdá se, že tady už je léto v plném proudu.

Jen se vám trochu nepozdávají ty barvy a střih. Což mu také taktně naznačíte slovy, že na letošní vedra už máte vybráno něco onačejšího. Aniž by se urazil, vám návrhář opáčí, že model, na který koukáte, si na sebe budete moci vzít nejdříve v létě příštího roku. Nevím jestli dnes v globalizovaném světě jsou stále tak dlouhé realizační termíny, ale ještě relativně nedávno se v zimě navrhovala kolekce pro léto následujícího roku, na jaře se s ní vyrukovalo na přehlídku, přes léto se uzavíraly kontrakty, na podzim zadávala výroba (aby se stihl objednat materiál a komponenty) a přes zimu se musely rychle valit výrobky, neboť na jaře byl nejvyšší čas je distribuovat, protože léto už už klepalo na dveře a zboží muselo ležet na pultech krámů.

A teď si představte ten malér, že vám by se ještě pořád nelíbily ty barvy a střihy. To by ale znamenalo, že by se to neprodalo. A protože zboží se zkrátka musí vyrobit s předstihem, logicky nezbývá nic jiného, než zákazníka zpracovat tak, aby se mu to, co se mu nabídne, líbilo. Asi tak nějak vznikl marketing. Věda, která zkoumá a zjišťuje potřeby a přání zákazníka. Na jejich základě mu nabízí výrobky a služby ve správný čas, na správném místě a za správnou cenu. tolik jeho stručná definice.
Já si dovolím použít definici od českého autora, přijde mi trefnější:
"Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace." Všimněte si, co se to tam nově vloudilo za slova? poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojení (potřeb zákazníka) a splnění (cílů organizace).
Marketing ale ve svém vývoji neustrnul. Dnes stačí mít nápad a obrátit se s ním na tu správnou firmu. Ta váš nápad rozvede, pomůže vám ujasnit si, co přesně má být cílem projektu, ve struktuře projektu se bude zabývat plánem realizace, v rozboru detailně vypracuje jak to udělat. Zbývá realizace a kontrola. I s těmi je schopna vám helfnout nebo dokonce zařídit vše za vás. Zdá se mi, že pro marketing takto pojatý bude příhodnější definice: ovlivnit zákazníka, zpracovat jej a vnutit mu produkt.

Myslím, že problematika marketingu je pro tuto chvíli probrána dostatečně, přejděme nyní ke genocidě. Ta je definována jako úmyslné a systematické zničení, celé nebo části, etnické, rasové, náboženské nebo národnostní skupiny. Dá se dělit do dalších podskupin: Např. takzvaná kulturní genocida je vnucování své „vyšší“ kultury jiným národům (např. zákazem kanibalismu nebo výchovou dětí v internátech bez rodičů - ne, tady nepoukazuji na Barnevern, ale na indiány v USA). Nebo kupříkladu na etnocidu, která je definovaná jako souhrn činů spáchaných s úmyslem zničit nějakou kulturu, jedná se o zničení kultury bez masového zabíjení jejích nositelů. Nejblíže by tedy měla ke genocidě kulturní.

Protože jsme právě prosvištěli všechna důležitá slovíčka, můžeme konečně přejít přímo k věci: Dovoluji si vám předložit hypotézu, že někdo se snaží v rámci komplexního marketingového projektu vnutit spotřebitelům nový produkt. Tím produktem není nic jiného nežli nový typ člověka. Nazval jsem jej pracovně Homo Europeus Islamicus. Přípravná fáze projektu již proběhla (bez nějaké větší pozornosti) a celkem nedávno jsme postoupili do fáze realizační. Nyní už začalo probíhat intenzivní zpracovávání spotřebitelů, kteří se pro nabízený produkt mají nadchnout, zatím se však stále nějak nemohou rozhodnout. Někde v Evropě sice mají náskok (např. ve Švédsku byla populace již před pár léty vyzvána, aby se "mixovala", roztomilým klipem, čili pojali to jako reklamu na produkt formou písně. Že by taková kampaň neuspěla v zatuchlém Česku, odhadli organizátoři celkem správně.

Zvolili proto odlišnou formu propagace: formu edukativní.
Cílová skupina: 3-15 let.
Materiály: byly vydány jak pro pedagogy, tak pro děti, které by měly zábavnou formou přijmout islám, neboť v něm (dle zadání) nenaleznou rozdíly proti jiným náboženstvím (a které tam nacházejí jen rýpalové na blozích). Neopomnělo se ani na volnočasové aktivity (puzzle nebo pexeso) ani na oblíbené pohádky. V nich se nejmenší děti dozví např. to, že bílá pleť je špatná a jak se to dá poměrně snadno napravit.

Možná byste mne teď chtěli osočit, že na základě tak chabých argumentů moje hypotéza neobstojí. Jenže mně se nyní do rukou dostal trumf. V něm se marketingoví specialisté tzv. odkopali a spustili kampaň, ve které se rozhodli produkt nejen prezentovat, ale pokusili se i realisticky naznačit praktické důsledky, které bude mít uvedení tohoto produktu na český trh. Nehodlám zde rozebírat celý pořad, tj. nebudu si všímat dehonestace Landy, Žita, Ortelu ani posluchačů. Všimnu si stěžejního důkazu - vlastní písně na konci pořadu.
Zde uvádím její rozbor:

Vždyť ti chudáci nemají kam jít, nechtějí vzít práci, chtěj tu jenom žít.
(produkt má být homologován pouze pro tento trh, není určen do náročných pracovních podmínek, má sloužit spíše jako okrasný prvek)

Za trvalý pobyt budou Čechy zdobit, Alláha budou slavit i Češi rodilí.
(domněnka, že daný produkt má pouze okrasnou funkci, je veršem o zdobení jednoznačně potvrzena)

Zemi obohatí nový genotyp, s geny z cizích gatí bude Čechům líp.
(zde si autoři pohrávají s myšlenkou, která se objevila už před 75 lety, tehdejší formulace však byla ve tvaru germanizace prostoru Čech a Moravy)

Nová rasa vstane z nového semene a národ povstane celý z křemene.
(zde je to opět, rasisticky, totiž černým na bílém, potvrzeno: jde o plánované nahrazení národa novou rasou, buď založenou na křemíkové bázi, nebo možná jen značkovanou podkožními křemíkovými čipy)

Hrozba extrémistů záhy pomine, láska našich hostů zemi obvine.
(s ohledem na "lásku", jež zemi obvine, bych zde slovo obvine nahradil spíše synonymem spoutá. To by pak automaticky vysvětlovalo i zánik jakýchkoliv hrozeb včetně té od extrémistů původní rasy)

Jejich děti poté zbaveny područí naše ženy svaté sevřou v náručí.
(nějak mi tam slovo svaté asociuje utrpení, jestlipak zde ve verších není nějaký skrytý význam např. opakování kolínské silvestrgate?)

Protože se v písni některé pasáže opakují vícekrát, je třeba jim přisoudit větší důležitost:
Alláha budou slavit i Češi rodilí
(spojka i zde pravděpodobně značí, že slavit budou muset všichni.)
Děj, který tato píseň popisuje, by se podle mne dal charakterizovat jako genocida i etnocida.

Závěrem jen malou poznámku: genocida je podle mezinárodního práva zločin. To by si milí marketingoví specialisté měli uvědomit.

Autor: Karel Babica | čtvrtek 14.1.2016 15:00 | karma článku: 18.77 | přečteno: 526x

Další články blogera

Karel Babica

Contradictio in adjecto naše soudy nezajímá!

Ale možná je naše soudnictví OK. A chybu hledejme v neobratném vyjádřování novináře způsobeném "misunderstandingem". Vlastně nakonec ani novinář za nic nemůže, vinna patrně bude jazyková bariéra, která může úplně za všechno.

26.9.2017 v 19:50 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 422 | Diskuse

Karel Babica

Nejasná zpráva o konci Evropy aneb mých pár slov k rozhovoru francouzského pana profesora

Jsem si vědom jisté monotématičnosti svých blogů, jenže milý Říme, on Hannibal tentokrát už překonal tvé hradby. Proto mne tvá setrvalá pasivita přímo děsí.

21.9.2017 v 21:35 | Karma článku: 36.27 | Přečteno: 1210 | Diskuse

Karel Babica

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o islámu (ale báli jste se zeptat)

Paroduji název filmu a trošičku přeháním. Ale jen malounko. Mohu vám slíbit, že se dozvíte věci, které vám ve škole o islámu (kromě další spousty věcí) rozhodně neřekli.

10.9.2017 v 17:45 | Karma článku: 38.21 | Přečteno: 2455 | Diskuse

Karel Babica

Neodhlásíte své děti ze skautu?

V květnu tohoto roku probublala společností zajímavá aféra, do které bylo zapleteno též skautské hnutí. Nejvíce o něm psala blogerka paní Eva Svobodová [1] [2] [3]

4.9.2017 v 12:40 | Karma článku: 39.88 | Přečteno: 2538 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Štěpánka Semecká

Nesuď člověka podle jeho Kliniky

Další nedělní glosa o tom, jak je jednoduché někoho zaškatulkovat a odsoudit ještě před tím, než bychom znali jeho příběh.

22.10.2017 v 20:46 | Karma článku: 7.74 | Přečteno: 431 | Diskuse

Jan Pražák

Jak Maruška potkala strašně hrubýho cikána

Jela jsem za mamkou. Bydlí sama v domku kousek za Příbramí a v pátek ráno mi volala, že si podvrkla kotník. Tak jsem hned po práci sedla Na Knížecí na autobus a vyrazila.

22.10.2017 v 20:35 | Karma článku: 19.09 | Přečteno: 611 | Diskuse

Most mezi námi

S Mistry na retro výstavě ve Slunečnici

Nezahálíme, jedeme naplno! V Domově seniorů Nová slunečnice se konala retro výstava Střípky našich životů III. Pro tuto příležitost jsme si připravili program, tentokrát v duchu poezie a francouzského šansonu.

22.10.2017 v 18:18 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 | Diskuse

Renata Šindelářová

Co bych si počala bez svého telefonu

Každý den ho nutně potřebuju. Je to můj budík, kalendář, foťák, hodinky, závaží v kabelce, podložka pod vrklavou židli, dobrá výmluva z trapného hovoru, moje mapa, můj jízdní řád i krácení dlouhé chvíle ve vlaku.

22.10.2017 v 15:49 | Karma článku: 8.22 | Přečteno: 156 | Diskuse

Jaroslav Kvapil

Jaký bude další vývoj po volbách?

Volby dopadly tak, jak nikdo nečekal. Někteří sice tvrdí, že ano, ale to jsou jen takové pobitevně generálské řeči. Asi se dalo předpokládat vítězství ANO, ale že za sebou povleče ocas osmi slabých, a ještě slabších stran, to ne...

22.10.2017 v 14:27 | Karma článku: 10.96 | Přečteno: 452 | Diskuse
Počet článků 31 Celková karma 35.13 Průměrná čtenost 1186

Jsem obyčejný chlap. Milovník zvířat i dobrého jídla. Občas zůstávám v údivu nad tím, co přináší život, občas mne náš svět vytáčí. Tak bych se rád podělil.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.